Helden van het Zuiden | Brabantse opvallers in ondernemen | TRC Advocaten

Interview Hans Meeske | Holland Innovative

Geschreven door TRC Advocaten | Aug 11, 2020 8:00:00 AM
Moderne brug slaan

Vanaf dag één als zelfstandig ondernemer werkte Hans in een team. Hij had het geluk dat hij al direct - door een faillissement bij LG.Philips - aan goede mensen kon komen. ‘Al deed ik de eerste projectmanagementopdracht zelf.’ Dat was een fantastische klus voor Philips die in drie dagen gerealiseerd moest worden. Hans zorgde ervoor dat deze opdracht, het opzetten van een productielijn in Polen, tijdig en naar tevredenheid van de klant, werd opgeleverd. Een startschot voor een glansrijke carrière als projectmanager, waarbij hij, zoals hij zelf zegt, een moderne brug slaat tussen productontwikkeling en projectmanagement. Nu telt zijn bedrijf 50 teamleden en twee vestigingen.

Niet alleen Philips en diverse startups, ook tech bedrijven zoals Thermo Fisher Scientific en VDL maken graag van zijn diensten gebruik. ‘Toch zorg ik dat ik niet lui word. Ook al is je pipeline nog zo lekker gevuld, zorg dat je continu met je klanten bezig bent. ‘Klanten, klanten, klanten’, dat is mijn credo.’ De grootste geleerde les van Hans is dat de klant altijd van rechts komt. Zorg dat je altijd met je klant bezig bent en de exacte behoefte begrijpt. ‘Als de klant goed bij je past en je verzorgt deze goed, dan komt deze vanzelf bij je terug.’


‘De klant komt altijd van rechts.’


Nieuwe werelden

Naast investeren in klanten zorgt Hans dat hij zich voortdurend omringt met inspirerende mensen. ‘Ik spar graag met anderen. Soms geven zij mij het steuntje in de rug dat ik nodig heb. Bovendien is het leggen van contacten cruciaal voor iedere ondernemer. Via deze contacten krijg je toegang tot hele nieuwe werelden, waarvan je het bestaan niet afwist. Ben je goed voor je netwerk, dan is dit goed voor jou. Ik vind dat iedereen dat belangeloos zou moeten doen. Zo creëer je nieuwe ecosystemen, waaruit nieuwe gave initiatieven ontstaan.’ Volgens Hans hebben we elkaar in Brabant nodig voor een verdere groei. Wat Brabant volgens hem typeert is dat we elkaar hier zo makkelijk vinden. ‘Voor elke vraag vind je wel belangeloos de juiste persoon met een passend antwoord. Dit gunnen is iets wat wij Brabanders goed kunnen. Wij zijn hier echt de kampioen in en dat is iets om als regio trots op te zijn. Ik werk veel samen met Duitse organisaties zoals de RWTH in Aken. Duitsers zijn ontzettend nieuwsgierig naar deze cultuur en willen hulp bij het opzetten van dergelijke ecosystemen. Heel eerlijk, open innovatie is een kunst die lastig aan te leren is. Het moet in je genen zitten.’

Die gave nieuwe initiatieven hoeven niet direct een link te hebben met je business, zo vindt Hans. Zo organiseerde hij tijdens de coronacrisis miniseminars en was hij betrokken bij een nieuw Tv-kanaal samen met Innovation Origins. Vanuit dit tijdelijke platform organiseerden zij online ‘drinks, pitches en demo’s’ en werd het nieuws van de regio gepresenteerd. ‘Het is belangrijk om voeling te houden met de wereld om je heen.’

 

‘Gaaf dat we elkaar in Brabant zo makkelijk vinden.’

 

Typisch Hans

Als we Hans vragen wat hem typeert vertelt hij: ‘Ik werd een paar jaar geleden 50. Collega’s organiseerden achter mijn rug om een brainstorm met de werktitel: ‘Wie is Hans?’ Ze verrasten me met een straatnaambord: ‘Het Meeske innovatieplein’ met als kenmerken: open, eerlijk en vertrouwen. Dit is precies zoals ik open innovatie zie en blijkbaar ben ik volgens mijn collega’s de vermenselijking daarvan. Blijer kun je me niet maken.’
Open innovatie is voor Hans het sleutelwoord tot nieuwe successen. Hij zegt hierover: ‘Open innovatie is ontmoeten, delen en verbinden en samen tot resultaten komen die ertoe doen.’

Hans daagt mensen graag uit om uit de comfortzone te stappen. Eén van zijn teamleden werd onlangs 60. Tijdens het diner begon deze spontaan te speechen. Hij vertelde dat hij bij Holland Innovative dingen heeft gedaan die hij zelf voor onmogelijk hield. ‘Ik ben - door mensen vertrouwen te geven - in staat mensen uit te dagen om uit de comfortzone te stappen.’

‘Als er niets te doen is, doe het dan niet hier.’


Precies zoals Hans zijn eigen grenzen ook verlegt. Investeren in startups, op een podium staan; allemaal activiteiten die ook hem onzeker maken. ‘Toch doe ik het en daar ben ik dan achteraf ontzettend trots op.’ Zo initieerde Hans diverse startups en creëerde ook voor de startup scene ecosystemen voor samenwerking en ondersteuning. High Tech Plaza en Blue Innovation Center in Venlo zijn beide innovatiecentra voor kruisbestuiving en doorontwikkeling van startups en nieuwe innovaties. ‘De kennis en het netwerk die we op deze manier ontwikkelen zetten wij weer in voor de versnelling van innovaties bij onze opdrachtgevers.’

‘Dat ‘doen’, dat doe ik dus ook graag thuis. In de spaarzame tijd thuis ben ik vaak aan het klussen. Iets doen, iets maken, met je handen bezig zijn is voor mij afleiding en ontspanning. Dat ‘doen’ is een kracht van Brabant, waarbij ik me prima voel. Zoals ze bij ons thuis wel eens zeiden: “Als er niets te doen is, doe het dan niet hier”.’


Zwakke plek

Hans maakt ook fouten. Noodzakelijk, volgens hem. Zo neemt hij, vanuit zijn enthousiasme, weleens te veel initiatieven en start hij projecten op die te weinig passen bij zijn onderneming. ‘Ik heb geleerd dat focus aanbrengen, keuzes maken en prioriteiten stellen cruciaal zijn en door onze mensen sterk gewaardeerd wordt’. Ook werkt hij zelf misschien wat veel. ‘Ik kan het werk moeilijk loslaten en dat is als werkgever mijn zwakke plek. Ik predik een goede balans tussen werk-privé voor het personeel. Als ik zie dat medewerkers door druk bijvoorbeeld een slechte nachtrust hebben, grijp ik in. Ik geloof dat als mensen hun persoonlijke leven naar wens inrichten ze uiteindelijk ook beter op de werkvloer functioneren. Om het goede voorbeeld te geven, zou ik zelf wat meer moeten loslaten, maar ik ben nu eenmaal een vastbijter en geen loslater.’


Over Holland Innovative

Holland Innovative inspireert met leiderschap in product- en procesontwikkeling en projectmanagement. Uitdagende projecten zetten opdrachtgevers en experts op scherp. Klanten zijn toonaangevende multinationals, MKB-bedrijven en start-ups. Zij hebben de ambitie om het anders te doen, beter. Holland Innovative levert topkennis, ervaring, implementatiekracht en bovenal flexibele projectleiders en experts.