Helden van het zuiden

Brabantse opvallers in ondernemen
Hans-BroekhuizenHelden-van-het-Zuiden-1

‘Ik ben niet modisch, wel modern.’

In deze editie van ‘Helden van het Zuiden’ gaan we het gesprek aan met Hans van Broekhuizen, eigenaar van SuitsU. Een gesprek over het bestaan van een travelling tailor en een onderscheidende aanpak. Ook praten we over verkopen via internet en het opzetten van een franchiseconcept. ‘Wat ik ook doe, ik doe het op z’n Hans.’

 

Ambitieuze huis tailor

Als we Hans spreken zit hij net in de auto, op weg naar niemand minder dan Hans van Breukelen, voor het inmeten van een nieuw maatjasje. Er passeren meerdere bekende namen.

 Inmiddels mag deze vrolijke ondernemer zich ‘huis tailor’ noemen van 650 unieke klanten. ‘Ik parkeer mijn auto vol stalen en stoffen voor de deur en ga pas weg als we hét maatstuk, denk aan een pak, jasje en/of shirt, hebben samengesteld. Dat wil zeggen; hét kledingstuk hebben samengesteld dat mijn klant optimaal tot zijn recht laten komen en zijn of haar persoonlijkheid maximaal benadrukt.’ Zijn streven? Op naar de 1000 klanten en het opzetten van een franchiseconcept.

 

‘Om mensen aan elkaar te linken bel ik wat af.’

 

Cowboyhoed

Na jaren in loondienst ervaring te hebben opgedaan, zette Hans in 2014 zijn cowboyhoed op, laadde zijn auto vol materialen en reed als zelfstandige tailor al zijn relaties af. Het begon met een eerste ‘gun’ klus, waarna de telefoon - door zijn betaalbare kwaliteitswerk -, al snel roodgloeiend stond. Inmiddels staat Hans in de regio bekend als dé ‘travelling tailor’. ‘Ook over de landsgrenzen word ik uitgenodigd. Zo reed ik onlangs mijn volgepakte bestelbus de ferry op voor een ware ‘fitting party’ in het banking district van Londen.’

Ook heeft Hans enkele jaren terug een showroom geopend in het Evoluon. ‘Op deze iconische plek adviseer en kleed ik mijn klanten. Laagdrempelig, want de deur staat voor iedereen open. Naast de mogelijkheden voor het samenstellen van een maatpak, vind je hier accessoires zoals shirts, riemen, portemonnees én Happy socks.’



Lid van acht netwerken

Hans komt aan nieuwe relaties en behoudt zijn bestaande door veel tijd te besteden aan netwerken en het verbinden van mensen. ‘Zo was ik onlangs bij een recruiter die vooral accountantskantoren wilde bedienen. Op een informele wijze belde ik met een klant, directeur van een accountantskantoor, waarvan ik wist dat hij altijd op zoek is naar nieuw talent. De twee zijn bij elkaar aan tafel gekomen en er is een nieuwe relatie ontstaan. Daar word ik blij van.’

Hans is lid van acht lokale ondernemersverenigingen met als doel: het vooruithelpen van andere ondernemers. Daar stopt hij veel tijd in. ‘De wereld draait om wederkerigheid. Ik vind het fijn om mensen te helpen, dat zit in mijn aard. Om mensen aan elkaar te linken bel ik wat af. Ik zie ieder telefoontje als een contactmoment, waarin me regelmatig wordt gevraagd om stylingadvies en -tips. Zo blijf ik op het netvlies gebrand.’



‘Ondernemers kopen graag van andere ondernemers.’

 

Hans krijgt nieuwe klanten via internet, maar mond tot mond werkt in zijn geval het beste. ‘Zo heb ik de afgelopen periode vier bevriende Limburgse mannen voorzien van een trouwpak op maat. Dit waren particulieren, maar mijn klantenkring bestaat voornamelijk uit ondernemers. Het valt me op dat ondernemers graag van andere ondernemers kopen. Zij kopen geen maatpak bij SuitsU, maar bij Hans. Ik zeg altijd, mijn klanten doen zaken met een vent, niet met een tent. Ik kom bij mijn klanten thuis en ben 1 op 1 met hen bezig. De gesprekken zijn vaak openhartig en enorm inspirerend - en bovenal altijd vertrouwelijk.’

Ook kleedt Hans de medewerkers van diverse bedrijven zoals Peugeot Nefkens en TRC Advocaten. ‘Ik ga naar het betreffende bedrijf en meet de medewerkers in. Ik doe daar hetzelfde als bij de mensen thuis en maak er altijd weer een feestje van.’ Ook hier ziet Hans wederkerigheid terug, iets dat de regio Eindhoven volgens hem siert. ‘Als ik volgend jaar een nieuwe bestelbus nodig heb, weet ik waar ik ga kijken. TRC Advocaten heb ik gevraagd om het contractwerk voor mijn franchiseconcept voor rekening te nemen. Het draait niet alleen om nemen, maar vooral om geven.’


‘Ik ben voor de liefde gekomen en inmiddels verknocht geraakt aan de regio én bovenal de gezelligheid van Brabant.’



Koffie en bitterballen

Je kunt op verschillende plekken in de regio mooie en kwalitatief goede maatpakken kopen. Als we Hans vragen naar zijn onderscheidend vermogen antwoordt hij: ‘Ik ga naar de klant toe op een tijdstip dat hem of haar schikt. Ze hoeven niet de stad in, de auto te parkeren en het risico te lopen om weer door een andere winkelmedewerker geholpen te worden. Al die bezwaren neem ik weg met mijn service aan huis. Bovendien hoeft maatwerk niet duur te zijn, dat bewijs ik. Willen klanten langskomen dan is de showroom geopend en neem ik daar alle tijd. Ook voorzie ik mijn klanten van een goede kop koffie of een glas wijn en een bitterbal. Het kan mij niet bourgondisch genoeg zijn.’

Ook al hoor je bij Hans geen zachte ‘g’ maar een rollende ‘r’ - hij is geboren in Leiden en getogen in Oegstgeest - de Brabantse geest zit er aardig in. ‘Ik ben voor de liefde gekomen en inmiddels verknocht geraakt aan de regio én bovenal de gezelligheid van Brabant. Mij krijgen ze niet meer weg.’

 

Maatwerk geeft zelfvertrouwen

Hans krijgt vaak de vraag waarom een maatpak en geen Hugo Boss. ‘Met een maatpak kun je jezelf onderscheiden en je persoonlijkheid onderstrepen. Op basis van het gebruik, je figuur en stijl gaan we aan de slag. Zit je veel in de auto? Dan adviseer ik andere materialen dan wanneer je een staand beroep hebt. We stellen het kledingstuk op maat samen, tot het kleinste detail. Als je een pak draagt dat je zelf hebt uitgekozen, dan werkt dat bevorderend voor je zelfvertrouwen. Ben je ietwat zwaarder gebouwd, dan kijken we niet voor een getailleerd model jasje, maar wel naar slanke mouwen. Ieder kledingstuk moet mooi afkleden, ongeacht je figuur. Ondanks dat ik niet modisch ben – wel modern – denk ik mee over de nieuwste trends.’

 
Hans toont ballen

Hans zijn uitdaging is toch wel om de agenda iedere week te vullen. ‘Ook al weet ik dat het iedere keer weer lukt om de planning vol te krijgen. Op maandag denk ik steevast: ‘Ai, er staan nog maar drie afspraken en op woensdag denk ik ‘Waar is de tijd.’ Momenteel werk ik hard aan het uitwerken van mijn franchiseconcept en het vormgeven van een webshop. Dat vind ik best spannend en niet altijd even makkelijk. Ik ben gewoon Hans en het liefste de hele dag bezig met het gelukkig maken van klanten. Ondanks die passie heb ik ook een ondernemershart dat graag inspeelt op zakelijke kansen.’

‘Op z’n Hans’ staat dan ook voor het combineren van vakmanschap, ondernemerschap en Brabantse gezelligheid.

Over SuitsU

SuitsU is een (maat)kledingbedrijf dat gespecialiseerd is in pakken, jasjes en shirts voor heren en dames. Hans van Broekhuizen, eigenaar van SuitsU, combineert vakmanschap en advies met luxe materialen om zo ieders persoonlijkheid terug te laten komen in maatkleding. Hans komt hiervoor als travelling tailor aan huis of verwelkomt klanten in zijn showroom in het Evoluon.

29 sep 2020

TRC Advocaten

Groepsfoto-HeldenVanHetZuiden

Meer ondernemersverhalen lezen? 

Van Brabantse ondernemers voor ondernemers, om van elkaar te leren en elkaar te inspireren. Bekijk hier onze andere Helden van het Zuiden. 

TRC Advocaten zorgt dat Brabantse MKB-ondernemers zonder juridische zorgen kunnen opvallen
brabantse-ondernemer-desk1
TRC-update-visual

TRC Update