Coronavirus themadossier: Mijn vlucht is geannuleerd door het Coronavirus, wat nu?
Voor veel landen geldt er momenteel een negatief reisadvies om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Wat als daardoor uw geplande reis niet kan doorgaan? In deze blog beschrijf ik wat uw rechten zijn in het geval dat uw reis wordt geannuleerd of wanneer u zelf besluit om uw reis te annuleren. Normaliter hoeft u geen genoegen te nemen met een voucher. Op grond van de Europese Verordening nr. 261/2004 heeft u recht op een alternatieve vlucht of een terugbetaling van het bedrag dat u voor een ticket heeft betaald. Het kabinet heeft echter op 30 maart 2020 bepaald dat een tijdelijk gebruik van vouchers een acceptabel alternatief is gezien de bijzondere situatie die door de uitbraak van het coronavirus is ontstaan. De Europese Commissie is echter van oordeel dat een passagier hierdoor niet verplicht wordt om een aangeboden voucher te accepteren.
Reisadvies
Het Nederlandse ministerie van Buitenlandse zaken bepaalt aan de hand van kleurcodes de veiligheidssituatie in een land (groen, geel, oranje en rood). Het is belangrijk om te weten dat het reisadvies slechts een advies is en is dus niet bindend. Indien voor een bepaald land een negatief reisadvies is verstrekt, dan heeft u als burger de mogelijkheid om dit advies op te volgen of juist niet. Het wordt echter lastiger op het moment dat u door een annulering van uw vlucht niet kunt reizen.
Vlucht geannuleerd
Het aantal besmettingen met het coronavirus groeit met de dag. Het gevolg is dat de reeds genomen maatregelen snel kunnen wijzigen. Deze wijzigingen kunnen invloed hebben op uw reis. Niet alleen de maatregelen die door de Nederlandse overheid worden genomen, maar ook de maatregelen die het land van bestemming neemt zijn van belang.
President Trump heeft op 11 maart 2020 bekend gemaakt dat er voor minimaal 30 dagen een inreisverbod zal gelden voor alle Schengenlanden. Engeland en Ierland zijn later hieraan toegevoegd. Dit houdt in dat alle niet-Amerikanen die binnen 14 dagen voor vertrek in één van de landen zijn geweest waar het inreisverbod voor geldt, niet naar Amerika mogen reizen. Het gevolg is dat veel vluchten worden geannuleerd. Veel luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties bieden hun klanten de mogelijkheid om de reis om te boeken of een voucher te ontvangen. Hiermee kunnen klanten op een later tijdstip (maar wel binnen één jaar) een alternatieve reis boeken.
Op grond van de huidige wet- en regelgeving bent u in beginsel niet verplicht om hiermee akkoord te gaan. Volgens de artikelen 5 en 8 van de Europese Verordening 261/2004, heeft u de keuze om een volledige terugbetaling van uw ticket te vorderen of op een alternatieve reis. Op 30 maart jl. heeft de Minister van Infrastructuur en Waterstaat, mevrouw Van Nieuwenhuizen, in haar brief aan de Tweede Kamer informatie verschaft over de aanwijzingen die zij op 25 maart jl. aan de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft gegeven. In haar brief geeft mevrouw Van Nieuwenhuizen aan dat het kabinet een tijdelijk gebruik van de vouchers een acceptabel alternatief vindt ondanks dat dit niet in lijn is met de Europese Verordening. De ILT heeft aanwijzing gekregen om niet te handhaven op de verplichting tot terugbetaling wanneer door luchtvaartmaatschappij een voucher wordt aangeboden.
Aan de mogelijkheid om een voucher aan te bieden en af te wijken van de Europese Verordening 261/2004 zijn enkele voorwaarden verbonden:
- de vouchers mogen maximaal twaalf maanden geldig zijn;
- indien de vouchers na twaalf maanden geheel of voor een deel ongebruikt zijn, moet na verloop van de vouchers het ongebruikte deel worden uitbetaald;
- het initiatief om na verloop van de vouchers het ongebruikte deel terug te betalen dient bij de luchtvaartmaatschappij te liggen.
De keuze van het kabinet om in een beleidsregel af te wijken van de Europese Verordening 261/2004 en vouchers voor geannuleerde vluchten toe te staan, heeft te maken met het feit dat de luchtvaartmaatschappijen onvoldoende vermogen hebben om op korte termijn alle tickets terug te betalen. Daarnaast worden luchtvaartmaatschappijen door de omstandigheden beperkt in het aanbieden van alternatieve vluchten. Om te voorkomen dat luchtvaartmaatschappijen in financiële nood komen, is het daarom onder bovengenoemde voorwaarden mogelijk/redelijk om vouchers aan te accepteren.
Op 2 april 2020 heeft de Europese Commissie laten weten dat passagiers het niet hoeven te accepteren als zij een voucher aangeboden krijgen voor hun geannuleerde vlucht.
Vlucht zelf annuleren
Het is ook zeer goed mogelijk dat u als reiziger het heft in eigen handen neemt en besluit om uw geplande reis zelf te annuleren. Een reisorganisatie/luchtvaartmaatschappij is in dat geval niet verplicht om u het gehele aankoopbedrag van uw ticket terug te betalen of een alternatief zoals een voucher aan te bieden. Veelal zal de reisorganisatie/luchtvaartmaatschappij in dat geval annuleringskosten in rekening brengen. Indien u een reisverzekering inclusief een annuleringsverzekering heeft afgesloten, zou u kunnen overwegen om een beroep te doen op uw verzekeraar. Het is echter van belang om voordat u de reis annuleert, u even contact opneemt met uw verzekeraar om te kijken of een dergelijke annulering onder uw dekking valt.
Overige vergoedingen
Het is gebruikelijk dat een luchtvaartmaatschappij of een reisorganisatie bij het annuleren van een vlucht een compensatie verschuldigd is. Dit is echter niet het geval wanneer er sprake is van bijzondere omstandigheden. Een vlucht die wordt geannuleerd omdat de overheid een negatief reisadvies heeft uitgebracht vanwege het coronavirus kan worden aangemerkt als een bijzondere omstandigheid. In dat geval hoeft een luchtvaartmaatschappij of een reisorganisatie geen compensatie te bieden. Dit volgt uit artikel 5 lid 3 van de Europese Verordening 261/2004. De overige kosten die gemaakt zijn zoals vaccinaties en hotelovernachtingen, kunnen niet op de reisorganisatie worden verhaald (met uitzondering van de pakketreizen).
Conclusie
Indien uw reis is geannuleerd als gevolg van een negatief reisadvies van het Nederlandse ministerie van Buitenlandse zaken, dan heeft u in beginsel recht op een volledige terugbetaling van uw ticket. Gezien de onvoorziene omstandigheden die door het coronavirus worden veroorzaakt, heeft het kabinet besloten dat het aanbieden van vouchers door luchtvaartmaatschappijen in plaats van een overboeking of restitutie van het betaalde ticket als een redelijk alternatief kan worden gezien. Een dergelijke voucher mag echter maximaal twaalf maanden geldig zijn, na verloop van de voucher moet het ongebruikte deel worden terugbetaald en het initiatief voor een terugbetaling dient bij de luchtvaartmaatschappij te liggen. Ondanks de mogelijkheid om een voucher te accepteren, bent u volgens de Europese Commissie hiertoe niet verplicht. Heeft u op korte termijn een reis gepland? Houd er rekening mee dat uw vlucht geannuleerd kan worden. Kijk voor de actuele reisadviezen hier.
CORONAVIRUS THEMADOSSIER
Wij hebben een pagina speciaal ingericht voor het coronavirus met de laatste juridische updates omtrent het coronavirus en onze werkwijze in deze tijden. Bekijk deze hier.