In de luiers
‘Mijn man Antonio sloot zich uren in de slaapkamer op om ‘cloud-werkplekjes’ te ontwikkelen. Ik had geen idee wat dat precies inhield. Als mensen me vroegen wat mijn man deed voor de kost was het antwoord dan ook steevast: ‘Geen idee, iets met computers.’ Inmiddels is er veel veranderd. Er zijn vier kinderen, een datacenter en tien man personeel bijgekomen. Dit alles met hard en doelgericht werken. ‘We wisten altijd al dat we zelfstandig wilden werken, een bedrijf op wilden bouwen. Dat is gelukt. Ook toen de kids nog in de luiers zaten hield deze missie me scherp.’
‘In Brabant mag je boven het maaiveld uitsteken, zonder dat je hoofd eraf wordt gehakt.’
Schoenen verkopen
Toen, twintig jaar terug, werkte Ingrid nog in een schoenenwinkel, ook in de weekenden. ‘Dat was soms zwaar met vier kleine kinderen thuis.’ Antonio vroeg haar om voor hem de administratie te gaan doen. ‘Zaten we daar hele dagen samen op de slaapkamer…’ Ingrid begon met het inkloppen van bonnetjes; werk waarvan ze niet gelukkig werd. Ingrid wilde werken met mensen en werd nieuwsgierig naar meer. ‘Ik ging op onderzoek uit; ‘Wie zijn nou onze klanten en wat doen wij voor ze? Welke probleem lossen we daarmee op?’ Ingrid leerde stapje voor stapje de klanten en het IT-landschap kennen. Ze nam het debiteurenbeheer op zich. ‘Dé perfecte manier om klanten te leren kennen,’ zo lacht ze.
Op z’n Brabants ondernemen
Ingrid blijkt de perfecte verbinder en netwerker. Sales en ‘after-sales’ werden in opdracht van Ingrid onderdeel van het dagelijkse werk. ‘Ik ben altijd al iemand geweest die gelukkig wordt van klantcontact. Ook al in de schoenenwinkel.’ Ingrid is geïnteresseerd in mensen en hoe zij hen kan helpen bij mogelijke uitdagingen. Dat sociale stuk en verdieping opzoeken met klanten, dat is aan Ingrid welbesteed. Dat vertaalt zich ook naar de dienstverlening; die is behoorlijk persoonlijk en op z’n Brabants. ‘In IT kun je tegenwoordig alles op afstand doen. Het is een persoonlijk keuze van Avelco om dat niet te doen. We gaan graag naar klanten toe, omdat we dan echt aanvoelen wat er speelt. Liggen er kansen, uitdagingen? Zijn er frustraties op de werkplek, waarbij IT kan helpen?’ We merken dat klanten dit op prijs stellen in een wereld waar steeds meer op afstand en geautomatiseerd plaatsvindt.
‘We verdienen lokaal ons geld en geven het ook graag lokaal uit.’
Lokaal ondernemen
Ingrid ontwikkelde zich verder als schakel tussen organisatie en IT. ‘Natuurlijk heb ik me steeds meer verdiept in IT. Ik ben nog steeds geen techneut, maar weet wel degelijk waarover ik het heb.’ Ingrid is het gezicht van Avelco geworden. Ze bezoekt netwerkverenigingen en is maatschappelijk betrokken. Avelco vindt het, als ondernemer en werkgever, belangrijk om lokale initiatieven zoals het Veldhovens Lentefeest en de ijsbaan te sponsoren. Hiervoor worden ook klanten uitgenodigd. ‘We verdienen lokaal ons geld en geven het om die reden ook graag lokaal uit. Waarom ver rijden als de voor ons perfecte klant zich ook hier bevindt? Nee, laat ons maar ondernemen in Brabant. Dat past bij ons.’
Ingrid doelt hiermee op de Brabantse gemoedelijkheid, waarbij we, zoals ze zelfs zegt, praten over dingen. Ook zonder harde woorden als het een keer misgaat. ‘Wij Brabanders zoeken naar oplossingen en zijn eerlijk. In Brabant mag je boven het maaiveld uitsteken, zonder dat je hoofd eraf wordt gehakt. Die guncultuur, dat is echt iets typisch Brabants.’
‘Je moet je kunnen verplaatsen in problemen van de eindgebruiker. Lukt je dit niet, dan pas je niet bij ons. Dan kun je nog zo’n slimmerik zijn.’
Selectiecriteria
Ingrid selecteert nieuwe teamleden op hun kunde om oprechte interesse te tonen in een ander, maar ook om door te kunnen vragen om de echte behoefte boven tafel te krijgen. ‘Je moet je kunnen verplaatsen in problemen van de eindgebruiker. Lukt je dit niet, dan pas je niet bij ons. Dan kun je nog zo’n slimmerik zijn. We investeren graag in IT-ers die deze kunst beheersen.’
Zo krijgen de medewerkers iedere zes weken een communicatietraining. Zo wordt er constant gewerkt aan het optimaliseren van de interne en externe communicatie. ‘Ik wil dat de lijnen kort blijven en doen wat we beloven. Ik vind het belangrijk dat klanten ons echt kennen en weten wie we zijn. Als persoon, zowel voor als achter het beeldscherm. Dat personeel daarvoor goed in haar vel moet zitten, staat voorop. Daarom geven we vrijheid, maar ook lunches, trainingen en studies zijn voor onze rekening, evenals periodieke massages. Weet je, ook hier liggen goede mensen niet voor de deur, dus moet je in je bestaande talenten investeren.’
Moeilijkste keuze
‘Wat mijn moeilijkste keuze was de afgelopen twintig jaar? Of we al dan niet personeel moesten gaan aannemen. Door onze ambitie om te groeien hebben we de knoop uiteindelijk doorgehakt en zijn we gaan uitbreiden. Daarvan hebben we nooit spijt gehad. We hebben crisisjaren gekend, maar met een topteam aan flexibele specialisten hebben we ons daar kranig doorheen geslagen. Ik was even bang dat ik het niet zou kunnen combineren met vier kids thuis. Maar we bouwden een kantoor aan huis, waardoor ik na schooltijd thuis kon zijn. Ik heb door deze keuze wel geleerd te denken in mogelijkheden in plaats van in beperkingen. De wijste les die ik heb geleerd is dan ook: ‘Ben niet bang voor verandering, maar blijf vooruitkijken. Juist op momenten dat het goed gaat’.’
‘Inmiddels werken we niet in, maar aan het bedrijf.’
Het was een jaar of drie geleden dat Ingrid en Antonio anders tegen het ondernemerschap aan gingen kijken. Werken in de cloud is helemaal van deze tijd. Avelco is er heel vroeg bij geweest waardoor zij nu vooroploopt als het gaat om de apparatuur en beveiliging op dit gebied. Om binnen de ICT, waar alles alleen maar sneller gaat, bij te benen en de koplopersrol te blijven innemen was een strategische zet nodig.
‘We besloten niet langer meer in, maar aan het bedrijf te werken. We hebben hard gewerkt aan een vernieuwde strategie. Hiervoor moesten we ook het personeel meer loslaten. Heel eerlijk, dat kostte me in het begin best veel moeite. We hebben één van de jongens operationeel manager gemaakt. Hij stuurt de jongens op de werkvloer aan. De beste stap ever. Ik heb geleerd dat personeel vertrouwen geven een must is voor het functioneren van je bedrijf. Hierdoor zijn er directe andere positieve veranderingen doorgevoerd zoals ISO-certificering en het eigen datacenter dat we in 2015 geopend hebben.’
Eigen datacenter
In 2015 opende Avelco haar eigen datacenter. Zo weten klanten zeker dat ze zakendoen met een betrouwbare, gecertificeerde partner. Ook op het gebied van informatiebeveiliging loopt het bedrijf voorop. ‘Dit datacenter biedt kansen voor ons. We zien dat organisaties het fijn vinden data uit te besteden bij een partner die vertrouwd is en waaraan ze fysiek een bezoek kunnen brengen.’ Op de vraag wat de grootste bedreiging is, antwoordt Ingrid: ‘De hele grote jongens, Amazon en Google, zijn de prijsvechters als het gaat om online werkplekken. Het is voor ons hard werken om continu de meerwaarde van ons bedrijf te laten inzien. Gelukkig zijn we niet vies van aanpoten. Van bakkerij tot makelaarskantoor, eerlijk advies en persoonlijke benadering voor een goede prijs is wat ze krijgen. Dat is wel wat meer dan ‘iets met computers, toch?’
Over Avelco
Vanuit Veldhoven zijn de IT-professionals van Avelco ICT & Cloud Diensten actief voor klanten in de regio Eindhoven, Tilburg, Den Bosch en de Kempen.