Helden van het zuiden

Brabantse opvallers in ondernemen
Mark-Dankers-Helden-van-het-Zuiden

VAN ORDERPICKER TOT MANAGING DIRECTOR

In 1993 begon Mark tijdens de schoolvakantie als broekie in het magazijn van STAPPERT Noxon, als orderpicker. Hij verruilde zijn vakantiebaantje - en zijn ambitie om een HBO-studie te gaan doen – voor een vaste aanstelling. Inmiddels is Mark Managing Directeur van deze Helmondse handelsonderneming. We praten met hem over de aantrekkingskracht van de werkvloer, ontwikkelgesprekken en een goed huwelijk.

We spreken Mark midden in de coronacrisis. Bij STAPPERT Noxon draait het werk door. Het kantoorpersoneel werkt zoveel mogelijk thuis, maar de productiemedewerkers zijn, zover verantwoord, op de werkvloer aanwezig. En Mark? ‘Iedereen maakt zich hier zorgen. Ik wil er zijn om de moraal hoog te houden en vragen te beantwoorden. Ik wil ieder teamlid het perspectief bieden dat hij of zij nodig heeft. Daarvoor prefereer ik persoonlijk contact boven een online meeting. Om die reden ben ik iedere dag op kantoor te vinden.’ Stoutmoedig, optimistisch en positief; dat is Mark ten voeten uit. ‘Ook in deze crisis zie ik kansen. Ik laat me niet leiden door problemen, maar door mogelijkheden.’

 

'Groei moet vanuit jezelf komen'

 

Bemoeial

Na zijn MEAO-studie ambieerde Mark een HBO-opleiding. Echter, de werkvloer van STAPPERT lonkte en hij bleef. Twijfel heeft hij nooit gehad. Het destijds kleine, hechte team gaf hem de mogelijkheid om zich in de praktijk te ontwikkelen. ‘Ik dacht: ‘Laat maar zitten die HBO-studie, ik blijf hier plakken.’ Mark heeft alle gelederen van het bedrijf ontdekt. Zo deed hij dienst als telefonist en werkte hij op de afdelingen financiën, boekhouding, marketing en inkoop.

‘Als je betrokken bent bij een organisatie en je je gaat ‘bemoeien’ dan krijg je steevast op de vraag ‘Kan ik helpen?’ wel een uitdaging in je mik geschoven. Ik vond dat geweldig.’ De commerciële activiteiten bleken aan Mark het beste besteed. ‘Ik werd vanuit het management gefaciliteerd met studies om mezelf te ontwikkelen. Ik heb zelf ervaren hoe belangrijk persoonlijke ontwikkelingstrajecten zijn om je met hart en ziel aan een bedrijf te binden. Die les zet ik nu ook door onder mijn team. Nu faciliteer ik hen in hun ontwikkeling.’

Mark investeert veel tijd en geld in zijn personeel. ‘Maar,’ zo zegt hij, ‘Groei moet wel vanuit jezelf komen. Spreek je zelf de ambitie uit te willen groeien, dan zal ik je aan alle kanten helpen. Om die reden kennen wij geen functioneringsgesprekken, maar ontwikkelgesprekken.’


‘Ik bedankte voor de eer als algemeen directeur.’

 

Hang naar commercie

In 2013 kwam Mark op de commerciële directiestoel terecht, waar hij verantwoordelijk was voor de organisatie en strategie van de commerciële tak, bestaande uit twintig mensen. Na verloop van tijd werd Mark gevraagd voor de functie van algemeen directeur. ‘STAPPERT Noxon was voor mij meer dan werk. Het was een ‘lifestyle’ geworden. Dat zag ook de directie van de STAPPERT group, maar ik bedankte voor de eer. Ik deinsde terug voor de verantwoordelijkheid voor 90 medewerkers en het feit dat ik zo’n hang naar commercie had. Als algemeen directeur krijg je andere vraagstukken voor je kiezen en ik twijfelde of dat wel was wat ik wilde.’

 

Vurig werken

Uiteindelijk besloot Mark de uitdaging aan te gaan. Wel op de voorwaarde dat hij zich 80% met de operatie mocht bezighouden en 20% met de financiën. ‘De tijd was gewoon daar, ik had alleen tijd nodig om aan het idee te wennen. Nog ben ik blij dat ik destijds op mijn strepen heb gestaan en de sterke band met de organisatie heb behouden. Alleen doe je namelijk helemaal niets. Je kunt nog zo ambitieus of gedreven zijn, je hebt een team nodig dat met je mee wil doen. Ik wil dat magazijnmedewerkers net zo hard en met net zoveel plezier voor de firma knokken als kantoorpersoneel. Wat mensen vooral nodig hebben om met vuur hun werk te doen, is vertrouwen. Dat probeer ik dan ook zoveel mogelijk te geven. Papieren zijn hier van ondergeschikt belang, je ambitie om voor klanten tot het uiterste te gaan is leidend. Streven naar perfectie door continu te verbeteren, dat is wat we hier doen. Daar hebben we vooral karakter en boerenverstand voor nodig.’

Mark zelf bruist van de energie. Hij is een bevlogen jager die aan de frontline geen zwakte laat zien. ‘Maar geloof me, ook ik moet weleens bij elkaar geraapt worden. Dan zijn er gelukkig altijd mijn stabiele thuisbasis en mijn vrienden. Tijd met het gezin, golf en een biertje drinken met vrienden, zo laad ik mijn batterij op.’

 

One night stand

STAPPERT Noxon wil constant van toegevoegde waarde zijn voor de hele distributieketen. Met haar missie: ‘geprikkeld om te vernieuwen’ zet Mark zich in om op originele wijze onderscheidend te zijn. ‘We moeten voor iedere order vechten. Daar betrek ik me soms bij als dat noodzakelijk is. We moeten keer op keer laten zien waarom wij een beter alternatief zijn. Dan kijk ik samen met de klant wat goed is voor hen en voor ons en zoeken we samen naar een oplossing voor de lange termijn. Zo kunnen we voor de klant voorraden neerleggen en het inkoopgemak optimaliseren. Met alleen de scherpste prijs kom je er niet. We willen lang met een klant verbonden zijn. Een stabiel en liefdevol huwelijk brengt ons meer dan een flitsende one night stand.’

 

Inspelen op trends

STAPPERT Noxon is onderdeel van een grote internationale groep met 3500 collega’s. Hierdoor is STAPPERT in staat snel op trends in te spelen. Zo heeft de organisatie ‘duurzaam produceren’ als kernwaarde opgenomen. Er wordt voortdurend gewerkt aan het minimaliseren van de ecologische footprint. Ook ‘tracability’ speelt hierbij een rol. ‘Als kleine club is het lastig om kernwaarden als deze waar te maken. De kracht van de groep maakt dit voor ons mogelijk. Zo worden er lokaal bij fabrieken audits gedaan op het gebied van mensenrechten en zo gaan we stapsgewijs verder de keten in. Je ziet dat klanten deze ontwikkelingen op prijs stellen.’


‘We trakteren alleen op worstenbroodjes.’


Ondanks de internationale schaalgrootte blijft het Helmondse STAPPERT Noxon een ‘Brabants clupke’. ‘Brabant is onze achtertuin, we trakteren hier alleen op worstenbroodjes en zeggen ‘houdoe’. Je kunt prima internationaal opereren en nationaal succesvol zijn, zonder je ware aard uit het oog te verliezen. We zijn in 1990 opgericht en hebben Helmond nooit verlaten. Dat is een bewuste keuze, wij horen hier.’


Over Stappert Noxon

STAPPERT Noxon, gevestigd in Helmond, biedt haar klanten vandaag de dag een evenzo veelzijdig als doordacht assortiment roestvast staal aan – van standaardproducten tot specials. STAPPERT Noxon levert technische know-how en deskundig advies en is dé specialist voor roestvast staal. STAPPERT is als merk voor roestvast staal in 11 Europese landen vertegenwoordigd. 

14 jul 2020

TRC Advocaten

Groepsfoto-HeldenVanHetZuiden

Meer ondernemersverhalen lezen? 

Van Brabantse ondernemers voor ondernemers, om van elkaar te leren en elkaar te inspireren. Bekijk hier onze andere Helden van het Zuiden. 

TRC Advocaten zorgt dat Brabantse MKB-ondernemers zonder juridische zorgen kunnen opvallen
brabantse-ondernemer-desk1
TRC-update-visual

TRC Update