Op 1 april 2020 treedt de Regeling compensatie transitievergoeding in werking. Heeft u als werkgever in de periode juli 2015 tot en met heden een werknemer ontslagen die langdurig arbeidsongeschikt (ten minste twee jaar) was? Vraag dan vanaf 1 april 2020 de betaalde transitievergoeding terug. U kunt deze aanvraag doen tot 1 oktober 2020, daarna vervalt de mogelijkheid. De coronacrisis heeft hier vooralsnog geen invloed op. Hoe u dat doet, dat leest u hier.
U kunt de aanvraag indienen via de website van UWV. Zorg ervoor dat u, als u de aanvraag voor compensatie van de transitievergoeding wilt doen, onderstaande documenten bij de hand heeft. Deze dienen bij uw aanvraag te worden toegevoegd.
Als u deze niet meer heeft, dan is een document waarop de begindatum van de arbeidsovereenkomst vermeld staat ook goed. Denk aan een loonstrook waarop de datum staat waarop de werknemer in dienst trad.
Een bewijs van einde van de arbeidsovereenkomst kan zijn:
Aan de hand van de berekening van de transitievergoeding wordt de hoogte van de compensatie bepaald. Het gaat dan om de transitievergoeding waar de werknemer recht op had op de einddatum van het opzegverbod wegens ziekte (dus na 104 weken arbeidsongeschiktheid).
Voorts dienen te worden verstrekt:
Een voorbeeld: uw werknemer werd ziek op 18 december 2017. Het opzegverbod wegens ziekte is geëindigd na 104 weken, in december 2019. U stuurt dan de loonstrook van november 2018 en de loonstrook van december 2019 toe aan UWV.
Dit bewijs kan bijvoorbeeld een bankafschrift zijn. Als de vergoeding in delen is betaald, stuur dan van alle betalingen een betaalbewijs.
Mocht u vragen hebben of kunnen wij u van dienst zijn bij de aanvraag van de vergoeding, neem dan contact op met het Team Arbeidsrecht van TRC Advocaten.