Treintje rijden dure grap?
Een parkeergarage verlaten zonder te betalen door treintje te rijden slim?
Garagehouders zien zich af en toe geconfronteerd met bezoekers die kort achter een andere auto rijden om zonder te betalen de parkeergarage te verlaten. Deze garagehouders laten het er niet bij zitten en proberen de eigenaar van de auto te achterhalen en de kosten te verhalen.
Die kosten zijn per geval vaak moeilijk vast te stellen. Dat heeft in ieder geval Q-Park
proberen te ondervangen door in de algemene voorwaarden naast de verschuldigde maximale dagvergoeding van € 90,- ook een vast bedrag van € 346,- als aanvullende schadevergoeding op te nemen. Dit is een stevig bedrag waarbij het de vraag is of dit stand houdt in een rechtszaak.
Oordeel van de kantonrechter
De kantonrechter van de Rechtbank Overijssel heeft in een vonnis van 15 oktober 2024 een oordeel geveld over met name de aanvullende schadevergoeding die door Q-Park gevorderd werd. De kantonrechter heeft Q-Park in de gelegenheid gesteld om de redelijkheid van het forfaitaire bedrag, dat ziet op de aanvullende schadevergoeding, te onderbouwen. Q-Park heeft dit nader toegelicht en aangeven waar de kosten op zien, waaronder het achterhalen van degene die treintje heeft gereden, geleden omzetderving, gedane investeringen en dergelijke.
Dit forfaitaire bedrag komt de kantonrechter niet onredelijk voor.
De kantonrechter wijst de vorderingen van Q-Park, die ook zien op de vergoeding van de maximale dagkaart en incassokosten toe, in totaal € 502,- met daar boven op nog de proceskosten van € 644,-.
Deze uitspraak ligt in de lijn van de vaste rechtspraak die genegen is de vorderingen van garagehouders tegen wanbetalers toe te wijzen.